Cuba!! - Reisverslag uit Havana, Cuba van Judy Oskam - WaarBenJij.nu Cuba!! - Reisverslag uit Havana, Cuba van Judy Oskam - WaarBenJij.nu

Cuba!!

Blijf op de hoogte en volg Judy

09 Mei 2013 | Cuba, Havana

Rondreis gemaakt op Cuba van 6 dagen, 3 meiden op roadtrip zonder enige planning, dat wordt wat! Aantal keer verkeerd gereden, achteruit inparkeren aan een man overgelaten en een achterlamp heeft t ook niet overleefd. Tja, vrouwen!

Maar wat een mooi land is het, echte aanrader. Vooral vanwege de mensen. Havana ziet er erg slecht uit, de meeste andere grote steden zijn goed onderhouden. (Al ligt de vuilnisbelt midden in de straat als je net buiten het centrum komt) Rijden geweldig veel klassieke auto's rond, ook al blijft paard-en-wagen het belangrijkste transportmiddel. Op de snelweg rijden bijna geen auto's, wat je wel tegenkomt zijn dus paarden en mensen. Op de snelweg ja! Zelfs onze eerste lifters opgepikt (we durfden alleen vrouwen mee te nemen). Er staan heel veel lifters langs de kant van de weg, blijkbaar de voornaamste manier van reizen. De mensen in Cuba zijn allemaal heel erg lief en daardoor is het ook heel veilig. De autoverhuurder vertelde ons wel dat we, als we de auto ergens wilden parkeren, iemand geld moesten geven om op de auto te passen. Gelukkig kwam er overal gelijk iemand naar ons toe gelopen om aan te bieden op de auto te passen.
Cubaanse vrouw vertelde ons dat onderwijs gratis is en dat haar kinderen gestudeerd hebben zonder dat zij er iets voor hoefde te betalen, maar hoeveel ik daarvan moet geloven weet ik ook niet. De helft woont nog steeds in een minihuisje in the middle of nowhere en probeert zijn groente en fruit langs de snelweg te verkopen.

Dag 1
Aangekomen in Havana, gelijk naar een informatiepunt gelopen. Deze man gaf ons een kaart (helaas een toeristische en geen wegenkaart, waardoor we er weinig aan hadden) en had het een en ander verteld over waar we heen moesten gaan en waar we de auto konden huren. Hij vertelde ook dat Primero de Mayo (1 mei, belangrijke feestdag) morgenochtend was, de kinderen zouden rond een uur of 7 naar het Plaza de Revolucion lopen. Wij dachten, we gaan rond half 9 die kant op, kunnen we mooi naar de toespraak van Raúl Castro luisteren.
Dus eerst naar buiten bij het vliegveld, auto gehuurd, en gevraagd naar de makkelijkste weg naar de wijk Havana Vieja. Gelijk stapte een van de verhuurders in een auto en gebaarde dat we achter hem aan moesten rijden. Uiteindelijk heeft hij ons helemaal naar een hotel gebracht, en hij wilde geen enkel bedankje aannemen! Hotel was niet het allerbeste, die avond heb ik mijn eerste kakkerlak ooit gevangen.. bah. Lekker uit eten geweest, heb merlin (?) gegeten, leek een beetje op tonijn. Echt superservice in het restaurant, en dat voor ong 5 dollar per persoon. Nog even doorgelopen naar Hemmingway´s favourite: Floridates. IJskoud binnen, dus maar naar het hotel gegaan.

Dag 2
Primero de Mayo! Vroeg op, ontbijtje erin, in de auto richting Plaza de Revolucion. Waarom loopt iedereen toch de andere kant op? En met de vlaggen opgerold? Nouja we zien het zo wel..
Oeps! Te laat en alles gemist.. Later in de krant lazen we dat niet alleen de kinderen om 7 uur begonnen, alles begon om 7 uur en duurde ongeveer anderhalf uur. Top. Maar toen we de beelden op tv zagen waren toch wel blij dat we daar niet tussen stonden. (zoek maar op, Primero de Mayo Havana)
Op naar Vinales! De vallei in het westen. Onze eerste lifters opgepikt, en eenmaal in Vinales een mooi hotel uitgekozen met uitzicht op de vallei. Gelijk rondje paardgereden, superleuk. Langs een tabakhuisje waar iemand liet zien hoe je een sigaar moest maken. Cubaanse sigaren zijn natuurlijk wel een begrip.
´s Avonds Ropa Vieja gegeten: typisch Cubaans gerecht. Nou voor iedereen die ooit naar Cuba gaat, sla maar over hoor. Droge zooi! Vinales zelf is een superschattig stadje, huisjes geverfd in alle kleuren van de regenboog. Echt zeker naartoe gaan, ook vanwege de mooie vallei.

Dag 3
Van plan om een cavetour te maken, maar na 10 minuten hadden we die wel gezien dus hup naar buiten en op naar Varadero. Dat is de meest toeristische badplaats op Cuba. We dachten dat we daar wel internet zouden hebben, maar mooi niet dus. Op weg daarheen goot het keihard, zagen niks meer door de voorruit. Waren al bang dat het strand niks zou worden de volgende dag. Lekker all-inclusive hotel, veel te veel gegeten dus. Opnieuw belachelijk aardige mensen! Mannen en vrouwen.

Dag 4
Volgende dag deden we de gordijnen open en hadden we vanaf ons balkon het uitzicht op een heldere blauwe oceaan EN… een strakblauwe lucht! Hup het water in dus. Geen golfje, net zwembad water. Af en toe een pelikaan bijgevlogen vlak boven het wateroppervlak. Wat een paradijs.
Tegen het eind van de middag op naar Santa Clara, wat meer richting het zuidoosten. Daar aangekomen moesten we weer een slaapplek zoeken. Een jongen sprak ons aan om reclame te maken voor een hostel, maar toen we zeiden dat we liever in een hotel wilden, heeft hij ons daar helemaal naartoe gebracht. Zou je in Nederland nooit meemaken! In de lobby kwamen er gelijk 2 Afrikaans uitziende mannen op ons af, studenten hier op Cuba uit Angola. Feestje vanavond voor een verjaardag, eten en uit. Gaan jullie mee?
Daar zeggen we geen nee tegen! Waarom ook niet uitgaan met een groep Afrikanen als je op Cuba zit.. Heb een foto van de tafel, 3 hele witte kopjes zo haha.
Nog even naar het mausoleum van Che Guevara geweest, kun je ook niet overslaan natuurlijk.

Dag 5
Via Trinidad naar Cienfuegos. Trinidad is UNESCO werelderfgoed. De weg daarheen had wat problemen.. Meestal moet je hier de weg volgen, maar aan borden doen we niet. Tja, als je dan niet ziet dat de weg volgen in dit geval links afslaan betekent, weet je al dat het niet goed af gaat lopen. In onze Peugeot 206 over rotsen en keien, een weg die we zelfs met een Jeep niet zouden nemen. Nergens meer iemand te bekennen, maarja we hadden al gehoord dat de weg niet zo goed zou zijn. Zo slecht dan toch ook weer niet? En dan kijk je op zij, zie je een truck die de afgrond in is gestort.. misschien moeten we hier toch niet zijn?
Hehe eindelijk leven, een man te paard. A Trinidad? No haha, er is daar helemaal niks!
Zelfde weg terug dan maar, o god arme auto. Hoorden steeds stenen en keien overal tegen aan slaan, oeps. Steeds achterom gekeken maar wonder boven wonder lekten we niks.
In het centrum van Trinidad mag je niet met de auto of met een paard rijden. Klinkerstraatjes overal maar dan stamden ze natuurlijk uit het koloniale tijdperk. Weer superschattig stadje maar behalve 1 marktje echt niks te beleven. Doorrijden naar Cienfuegos dan maar!
Ooit gehoord van krabbentrek? Wij ook niet. En het bestaat. En hoe. Weg vol met krabben, AAAAHH! Overal dooie krabben en groot dat ze waren. Allemaal platgereden natuurlijk. Je kon het voelen als je over een krab heen reed. Vreselijk. Echt vreselijk, Silvana, die reed, moest bijna overgeven. En als ik zeg weg vol met krabben, bedoel ik ook echt vol met krabben. Vlak voor je ze aanreed staken ze hun scharen in de lucht, alsof ze zelf ook AAAH zeiden. Ogen half dicht en gas erop dan maar. Blijkbaar kruipen de krabben uit hun grotten als het gaat regenen. Hebben wij weer.
In Cienfuegos geslapen in een Casa Particulare, soort bed&breakfast met 1 kamer. Hele lieve vrouw. Heeft ons ook een adres gegeven in Havana. Cienfuegos ook niks te beleven, wel de best onderhouden stad tot nu toe.

Dag 6
Terugrit naar Havana, nog 1 keer uit eten (kip cordonbleu, kan best in Cuba) en de volgende dag terugrit naar het vliegveld. Nog achterlamp kapot gereden maar gelukkig zag de verhuurder dat niet.

Foto's staan op facebook,