Reis is nu echt begonnen! - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Judy Oskam - WaarBenJij.nu Reis is nu echt begonnen! - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Judy Oskam - WaarBenJij.nu

Reis is nu echt begonnen!

Blijf op de hoogte en volg Judy

23 Mei 2013 | Mexico, Mérida

Hallo daar!

Oeps, lang geleden! Ben inmiddels weg uit Playa del Carmen, neem een kleine omweg naar Mexico-City. Was niet het oorspronkelijke plan, maar dan krijg je ineens een berichtje uit Nederland van je tante! Of ik toevallig zin heb die kant op te komen, omdat ze daar begin juni is. Waarom niet!

Na Cuba begonnen mijn laatste twee weekjes school, tijd vliegt hier zeg. In de eerste week na Cuba niet zo veel gedaan, behalve dan op vrijdag. Je kunt natuurlijk niet 4 weken in Playa zitten zonder 1 avondje los te gaan in Cancun, dus met ons multicultigroepje van 6 op naar het springbreak paradijs! Discotheken zijn groot en er zijn er veel, en meestal krijg je onbeperkt drinken bij je entree. We zijn naar The City geweest, de grootste, daar betaal je dan 50 dollar voor. Zoveel mensen binnen! Muziek was goed, aan de randen soort balkons zodat je over de club kon uitkijken en in het midden een podium. Veel Amerikanen en Canadezen, en echt heel erg leuk gehad. Tja dan nog met de colectivo meer dan een uur terug naar Playa.. Kom je thuis, schijnt de zon alweer. Voelde me al niet supergoed voor we uit gingen, maarja wilde het niet missen natuurlijk. Lange dag, weinig slaap, en dan maken ze die gratis drankjes ook nog eens met troep. Hele weekend plat gelegen, maar gelukkig deed mn kamergenootje ook mee en hebben we 2 dagen niks anders gedaan dan tv, whatsapp, slapen en eten. Mag ook best een keer, we hebben t ook zo zwaar hier!

En toen was het ineens mijn laatste week op school! Aahh nog zoveel te doen, blijf wel wat langer hier. Dus in m'n laatste schoolweekje nog uit geweest in Playa, een leuk hostel uitgezocht en een dagje gesnorkeld in Akumal. Supergaaf, zeeschildpadden die bijna met je mee zwemmen, roggen (niet de gevaarlijke hoor) grote vissen die op kleintjes aan het jagen zijn.. En zo ontzettend leuk dat ik een waterproof camera heb! Jeeej camera aan en lekker foto's maken! Of niet dus.
Camera kapot:( vol met water, eventjes bang voor mijn foto's maar die zijn gelukkig gered. Geen jaloersmakende foto's van schattige schildpadden helaas.

Die vrijdag nog een keer uit in Cancun, moest natuurlijk toch even vieren dat ik op mijn laatste schooldag het certificaat voor Spaans niveau A1 heb weten te behalen!
Met bijna hetzelfde groepje, wel in dezelfde discotheek. Deze keer niet het hele weekend plat gelegen;)

Zaterdag moest ik dan toch echt mijn veel te grote en luxe hotelkamer uit, om die te verruilen voor een hostel waar de lampen het niet deden en de douche uit 3 ministraaltjes bestond. Echt superfijn, douchen in het donker. Gelukkig waren de anderen in het hostel erg aardig en heb ik 't er gezellig gehad. Iedereen wil met mij Engels oefenen, en ik natuurlijk Spaans dus komt allemaal erg mooi uit. De volgende dag dan mijn eerste Maya ruïnes! Coba, niet de mooiste, maar je mag de grootste piramide dan wel beklimmen. Leuke tour geboekt, dag begon met een tochtje langs 3 cenotes. De cenotes zelf zijn een soort diepe kraters gevuld met water. De meeste staan met elkaar in verbinding, daardoor kun je op sommige plekken ook een grot in zwemmen. Echt heel erg mooi, vooral als je in de grot zwemt en naar buiten kijkt. De grot waar wij in waren was erg ondiep, dus je kon zitten, maar het was te laag om rechtop te staan. Door het zonlicht lijkt het heldere blauwe water bijna licht te geven, onze gids zei ook dat hij er vaak komt om tot rust te komen. Onze gids was trouwens een soort ultimate survival, kende alle bomen, planten en vissen. Van cenote naar cenote liepen we door de jungle, maar we hebben er niet zo veel van kunnen zien. Nogal druk bezig met de muggen, zo gigantisch veel. Zei de gids nog doodleuk dat het nu nog meeviel, omdat het nog niet geregend had. Nou wil niet weten hoe erg het daarna wel niet moet zijn, snap wel dat die de grotten in zwemt om tot rust te komen.
Na de cenotes op naar een Maya dorpje, beetje trieste bedoeling. Alles is heel erg droog, omdat het dus nog niet geregend heeft. Overal lege plastic flessen en ander afval, en allerlei dieren aan een touwtje in een kooi. Zelfs een hert, volgens mij horen die niet in een tropisch klimaat maargoed. Gelukkig zaten Bambi en Stampertje gezellig samen.
En dan het echte werk, Coba! Kort het een en ander uitgelegd gekregen over het gebruik en de cultuur, en toen fietsen gehuurd om naar de grootste te fietsen. Die mag je beklimmen, 42 meter. In de brandende zon. Sweating like a pig ieeel. Maar het is het waard, want wat een uitzicht zeg! Overal om je heen zie je alleen bossen, bossen, en nog eens bossen. In de verte een azuurblauw meer, prachtig! Niet te geloven waar mensen zoveel jaar geleden toe in staat waren.

Was tegen die tijd wel een beetje klaar met Playa. Superleuk als je 's ochtends school hebt, je kunt 's middags naar het strand, 's avonds uit eten en uit wanneer je maar wil. Maar er is verder gewoon vrij weinig te doen, dus was wel klaar voor de volgende stop: Merida! Op m'n laatste dagje nog even schoolvrienden bij elkaar getrommeld, wat gegeten en wat gedronken en afscheid genomen. Heel erg gek om afscheid te nemen zonder dat je naar huis gaat. Alsof je ze over een week weer kunt tegenkomen.

Spullen ingepakt, busticket gekocht, paar minuutjes voor vertrek nog even snel een hostel gegoogled en de bus in! Stiekem wel best spannend hoor, om in je eentje te gaan. Maar eenmaal aangekomen zonder moeite het hostel gevonden (thank god voor rechte stratenplannen met straten die gewoon nummers hebben) en gelijk al wat spontane mensen ontmoet. Boodschapjes gedaan voor ´t avondeten, en vervolgens alleen maar op een stoel gezeten terwijl een Spanjaard en een Franse jongen voor me aan t koken waren. Heerlijk zeg! Uiteindelijk hadden we zoveel eten dat een Russische reisleidster en een Frans stel ook nog een bordje konden opscheppen. De volgende dag bij het ontbijt raadde iemand van het hostel ons aan om naar de cenotes bij Cuzama te gaan. Met hetzelfde groepje, maar dan zonder het Russische meisje, met de colectivo naar Cuzama. Vanaf daar de mototaxi naar het begin van de rails, en vanaf daar trekt een paard een soort wagonnetje voort. Waarom het allemaal op die manier moet, geen idee, maar het is echt de enige mogelijkheid. Die cenote was echt heel erg gaaf. Eerst moet je ong 100 meter met een superstijle trap naar beneden (komt een erg onduidelijke foto op facebook, heb natuurlijk geen camera meer) en dan is aan de rechterkant het water. De grot was echt supergroot: het water zeker meer dan 10m diep, van water tot ´plafond´iets van 20m in het midden, en de grot zelf van begin tot eind ongeveer 80 meter. In deze zwem je dus ook niet in de open lucht, maar echt in de grot. Daardoor zijn er geen weerspiegelingen in het water en kan je helemaal tot aan de bodem kijken, heel gaaf. Waaa overal catfish! Oke vooruit, kleintjes ;) Ook veel vleermuizen in de meeste cenotes, maar deze niet omdat die zo hoog is.

Vandaag eerst even twee musea bezocht. Onderweg naar nummer 2 vroeg iemand me of die alsjeblieft z´n Engels mocht oefenen. Jahoor, loop maar mee! Een vriendin van hem voegde zich ook nog bij ons, dus ik had gratis gidsen :) Zo nog even klein beetje winkelen, en dan ga ik morgen toch echt een keer naar Chichen Itza. Volgende stop wordt Campeche of Palenque, beetje afhankelijk van hoe erg ik toe ben aan het strand. 40 graden is toch wel een beetje veel af en toe..

• 24 Mei 2013 - 14:42

Piet En Mick:

Ha Judy,
    Je moest eens weten hoe leuk we het vinden om jouw verhaal te lezen! Je schrijft echt leuk;het lijkt net of we "erbij" zijn! Misschien een idee voor later...haha
    Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt, die mensen daar zijn ook wel heel vriendelijk, koken voor je enzo! Die kom je hier op straat niet tegen.
    Aan jouw verhaal en foto's te zien is het er erg mooi, je snapt niet waarom ze dan al dat afval zo maar overal neergooien he?
    Ik sprak gister nog de springinstructeur en moest je de hartelijke groeten doen, dus bij deze.
    Ohh mn visite komt eraan. Het gaat je goed, en tot gauw kuskus