Kilometers maken - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Judy Oskam - WaarBenJij.nu Kilometers maken - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Judy Oskam - WaarBenJij.nu

Kilometers maken

Blijf op de hoogte en volg Judy

07 Juni 2013 | Mexico, Mexico-stad

¡Hola!

Einde van mn eerste echte trip.. Vandaag aangekomen in Mexico-city na een busrit van een kleine 19 uur. Wel met een hele andere mening over Mexico dan 2 weken geleden!

Wat een ongeloofelijk divers land is het. Alles behalve populair onder Nederlanders, maar de rest van de wereld heeft het al aardig ontdekt: Duitsers, Fransen, Spanjaarden, Israeli's, Scandinaviers, Belgen, Britten, Russen, wat verdwaalde Argentijnen, Kroaat zelfs nog,werkelijk alles.

Na Merida ben ik naar Palenque gegaan, vooral bekend vanwege de mooie ruines. De stad zelf ziet er niet zo goed uit, dus aan 1 nachtje daar had ik meer dan genoeg. Mooie trip gemaakt waarbij je via de ruines naar de watervallen Misol-Ha en Agua Azul gaat, om vervolgens gedropt te worden in volgende stad San Cristobal. Gezellige en drukke dag gehad met leuke mensen weer. En ook altijd fijn als je foto's van ze krijgt! De ruines liggen in het oerwoud, wat leidt tot grote hitte: 40 graden en rond de 80% luchtvochtigheid. Wel weer prachtige uitzichten en t kan ook geen kwaad om af en toe wat trappen te lopen (voer hier verder namelijk echt helemaal niks uit). Vooral Agua Azul was erg mooi. Toen de bus in naar San Cristobal, arriveerde 's avonds laat maar ik had al een hostel daar. Wel even schrikken toen ik de bus uit kwam, buhhh ijs- en dan ook echt ijskoud hier! Voor t eerst sinds jaren geslapen met 2 dekens en zelfs een trui. Hier worden we niet vrolijk van natuurlijk! En regen. Heel veel regen. In sommige straten ontstond spontaan een rivier die mijn allstars helaas niet konden weren. Plastic zakjes in je schoenen, lange broek, jas, sjaal, poncho.. Ergens doe ik hier iets niet goed!? Gelukkig wel erg gezelllig gehad met een groepje Mexicaanse studenten dat opweg was naar Palenque. Ik wilde eigenlijk 4 nachten blijven, omdat het echt een heel mooi leuk stadje is, maarja als pure Hollander heb ik toch grote hekel aan regen en kou. Overlegd met de studenten wat ik zou doen met m'n extra tijd: ofwel Mexico-City voorbij gaan naar 2 andere steden en weer terugkomen op de 6e, ofwel naar kuststad Puerto Escondido en naar de meren/eilandjes van Chacahua. Lastig lastig.. Had nog even om erover na te denken, want eerst nog naar Oaxaca, hoofdstad van de gelijknamige staat. Oaxaca staat bekend om de heerlijke chocolade, mjammiee! Soms ruik je het door de hele straat, zonnetje erbij, groot verschil met San Cristobal! Dagje rust en beetje stad rond geslenterd, en dagje ruines en baseball game met meisje uit de VS dat een maandje Spaans gaat leren.

Oke ik mis het strand toch best wel, dus op naar Puerto Escondido! Heerlukkk hostel gewoon op het strand! Groepje Israeli's in het hostel en dan nog 2 jongens die in Duitsland wonen. Echt hele leuke groep, altijd wel een paar die willen zwemmen, even wat eten halen, ff wat drinken, top! Hele dag geen idee wat je gaat doen en toch iedere dag geen moment waarop je echt alleen bent of stil zit. 's Avonds vaak nog wat mensen uit andere hostels erbij, erg gezellig. Iets te verleidelijk wel, sommigen zaten daar al een maand en roepen ook al een maand dat ze morgen weggaan. Dagtripje gemaakt naar Chacahua, ook erg mooi.


Ja toch afscheid nemen, nachtbus in voor Mexico-City! Gister werd me gevraagd wat ik het mooiste vond aan Mexico tot nu toe. Moest daar heel erg lang over nadenken, alles is zo verschillend! Zoveel groener dan verwacht ook. Oost- en westkust zijn niet met elkaar te vergelijken, en ook groot verschil tussen de grote toeristische steden en de wat kleinere. Inmiddels heel wat staten achter de rug, Mexico heeft echt veel meer kanten dan gedacht. Komt ook nog eens bij dat hoe verder je weg bent van Playa en Cancun, hoe aardiger de Mexicanen worden. Als je met een paar op een taxi wacht stopt er regelmatig iemand om te vragen of je wil

liften. Je hoeft niet eens je hand uit te steken. Liep even over straat en werd gelijk geroepen om te proosten op een verjaardag van iemand die daar ook helemaal niet thuishoorde (mezcal met zo'n dooie schorpioen erin ja, typisch voor de staat Oaxaca brrr).

Al met al denk ik toch dat ik de cenotes het mooist vond. Kristalhelder water, in een grot, met vissen, en bestaat echt alleen in Mexico. Maar ik ben stiekem toch ook wel heel erg blij dat ik mn plannen gewijzigd heb en meer gezien heb dan alleen Yucatan. Had Mexico anders verlaten met een heel verkeerd beeld.

Ik ga straks terug naar de Caribische kust, om via Tulum en Chetumal naar Belize te gaan. Ben benieuwd!

  • 07 Juni 2013 - 08:16

    Chris:

    Zooooo leuk Juud en zo jaloers! Veel plezier met Gerda en in Belize straks!! Dikke kus

  • 17 Juni 2013 - 18:29

    Nicky:

    Yooo judd! Lijkt erop alsof je het lekker naar je zin hebt:) geniet er maar van meid. Maar mis je wel hoor! Dikke kus

  • 19 Juni 2013 - 23:01

    Ferdy Van Poele:

    Hoi Judy,
    Prachtig reisverhaal.
    Zo maak je nog eens wat mee buiten dat kleine Nederland.
    Je gaat zo nog een heleboel zien en beleven in dat voor ons zo verre werelddeel.
    Ik wens je heel veel plezier. Hopelijk mis je het thuisfront niet te veel.
    Ik zal je reisverhalen met de nodig nieuwsgierigheid lezen.
    Hartelijke groet van ferdy en natuurlijk ook van Elly.
    Wees voorzichtig!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Mexico-stad

Judy

Actief sinds 20 April 2013
Verslag gelezen: 570
Totaal aantal bezoekers 10679

Voorgaande reizen:

21 April 2013 - 29 December 2013

Midden- en Zuid-Amerika!

Landen bezocht: