El Salvador, stuk beter dan wat je ervan hoort - Reisverslag uit Santa Ana, El Salvador van Judy Oskam - WaarBenJij.nu El Salvador, stuk beter dan wat je ervan hoort - Reisverslag uit Santa Ana, El Salvador van Judy Oskam - WaarBenJij.nu

El Salvador, stuk beter dan wat je ervan hoort

Blijf op de hoogte en volg Judy

13 Juli 2013 | El Salvador, Santa Ana

Pfoeee wat heb ik allemaal gedaan sinds het laatste verslag! Eerst Lago de Atitlan in Guatemala nog, prachtig meer is dat zeg. Kanoën, paardgereden.. heerlijk. Vanaf daar ook een uitstapje gemaakt naar wat de grootste markt in Centraal Amerika moet zijn: Chichicastenango. In 1x goed uitspreken graag! Of het echt de grootste is weet ik niet, maar groot was die wel. Wij als hopeloze toeristen hadden natuurlijk al gauw geen idee meer in welk straatje we waren, maar gelukkig was daar een meisje dat ons de weg wel wilde wijzen. Brutaal aapje, tijdens het onderhandelen gingen haar prijzen omhoog. Nee! Jaaaa! Nee! JAAAAA
oke uiteindelijk toch maar ja dan, omdat je ons hebt rondgeleid.

Heel gezellig groepje van 6 hadden we daar, maar helaas moesten we allemaal een andere kant op. Dus ´s ochtends een deel uitgezwaaid, en ´s avonds weer terug in Antigua laatste dinertje met mijn Britse reisgenootjes. We vonden dat we wel weer eens een glas wijn mochten drinken, bij overheerlijke crêpes. Midden in de nacht vertrok hun bus naar Nicaragua, en toen was ik weer alleen!

Volgende dag genoten van de mooie stad Antigua en nog Sunday Funday gevierd met hostelgenootjes. Toen was het adios Guatemala, op naar El Tunco! El Salvador, weer nieuw land, helaas zonder stempels. Grote grote luxe in het hostel: zwembad, tv, pooltafel, pingpong, 2 keukens.. en heel veel leuke mensen. Echt een weekje bijkomen van het hoge tempo dat we in Guatemala hadden.
Zo fijn om een meisje te zijn: gratis surflessen! Ging beter dan verwacht, laatste keer was namelijk 4 jaar geleden in Frankrijk. De rest van de tijd daar toch vooral genoten van de zon (eindelijk weer een beetje warmte na de wat hoger gelegen plekken in Guatemala) en het relaxte van een surfdorp. In het weekend was het hele dorp ineens overspoeld met mensen: de wat rijkeren uit San Salvador die hier ieder weekend komen partyen.
Vanaf El Tunco een aantal keer naar La Libertad geweest, de dichtstbijzijnde stad. Ook daar werd al over gezegd, het is allemaal veilig maar aan het einde van de middag moet je gewoon terugkomen. Zodra het donker wordt wil je niet meer door de straten lopen. Prima stad verder, met een pier die je van zeker 100 meter afstand al kunt ruiken: de vismarkt!

Toen was het toch echt tijd om mezelf er weg te slepen, het is zo´n plek waar reizigers stranden. Twee Zwitserse meiden wilden naar San Salvador, dus met hen mee gegaan. Ondanks alle gangs, onrecht, en het verschil tussen arm en rijk, moet ik toch echt zeggen dat de mensen uit El Salvador super vriendelijk tegen toeristen zijn. Je valt nogal op, zeker in San Salvador, dus zodra je uit de bus stapt en een beetje zoekend om je heen kijkt, schiet er altijd wel iemand naar je toe om je te helpen. Het is wel even wennen dat winkels, hotels en restaurants regelmatig bewaakt worden door iemand met een groot geweer.
Het centrum van San Salvador ziet er nog niet eens zo slecht uit, hier en daar nieuw laagje verf en het zou zelfs mooi zijn. Een grote markt waar heel veel geschreeuwd en gedaan wordt, en op elk kruispunt en in sommige straatjes wordt vanalles verkocht. Leuk om weer in gebied te zijn waar wat gaande is. Zodra je echter uit het centrum in de wat grotere straten komt, is alles wat je ziet fastfood, fastfood en nog eens fastfood. Pizza Huts, China Woks, Mister Donut, McDonalds, Biggest.. en ze zijn allemaal ook nog eens 2x zo groot als een gemiddelde Mac in Nederland. Straten vol, echt onvoorstelbaar.
Vanaf San Salvador naar Suchitoto gegaan, klein, prachtig, schoon, gemoedelijk en vriendelijk dorpje wat meer in het noorden. Wandeltocht gemaakt naar het meer, mooi uitzicht, en een waterval. De volgende dag uitstapjes naar wat het Pompeï van Midden Amerika moet zijn: Joya de Ceren (Maya dorpje bedolven na een vulkaanuitbarsting). Heel erg klein, maar toch wel de moeite waard. Ook naar Puerta del Diablo, vanaf daar een uitzicht over de stad San Salvador. Helaas door de wolken is het op foto´s niet te zien, maar wij hebben er wel van kunnen genieten.

Nu zit ik in Santa Ana, volgens een local na San Salvador de meest gevaarlijke stad. De eigenaar van het hostel zei aan de andere kant dat je niet zo veel te vrezen hebt, maar de straten zijn gewoon erg slecht verlicht ´s nachts. (op weg hiernaartoe hebben overigens 3 mensen zich bemoeid met hoe ik bij mn hostel kon komen, en 1 bleef zelfs voor de deur wachten tot er werd open gedaan, om zeker te weten dat ik op de goede plek was. Zo lief zijn ze dus hier)
Gisteren de voetbalwedstrijd Honduras-El Salvador gekeken in een restaurant met een groepje uit m´n hostel (gebracht en gehaald door de eigenaar van het hostel met de auto, ook weer zo lief) maar helaas verloren ze in de laatste 2 minuten.
Af en toe nog wel beetje gekke dingen hier, in de bus in San Salvador ineens BAMMMM gat in de weg! Stoelzittingen vlogen omhoog, tassen vlogen door de bus, mensen werden gelanceerd uit hun stoel.. Paar kapot geramde knieën en wat nekpijn later weten we nu dat je niet helemaal achterin in de bus wil zitten. Gisteren kreeg een man midden op straat iets wat leek op een epileptische aanval, en het duurde zeker een minuut tot er iemand stopte om te helpen.

Volgende stap is Honduras!

• 18 Juli 2013 - 23:40

Chris:

Hai zusjelief! Leuk je verhaal te lezen en van de week uuuuren met je te skypen. Spreek je snel? Heel veel genieten op Utila nu. xox

• 18 Augustus 2013 - 21:11

Margreegt:

Wat een superboeiende reis.

• 19 Augustus 2013 - 09:22

Gerda:

Wauw, klinkt allemaal als een geweldig avontuur en prachtige ervaring! Dikke X!